Jesień, w dobrym tonie smutna

Więcej niż o jesieni napisałem chyba jedynie o miłości i beznadziei. Jak kochać to beznadziejną miłością w ponurą jesień, mógłbym zakrzyknąć. Mógłbym wyszeptać. Mógłbym napisać. Tyle słów odbija się od naszych głów, że lepiej już bić, niż perorować. Na tym się zresztą chyba skończy. Choć szczekaczki nadal głośne, a głośniki rozedrgane, to coraz więcej zmilczeń, milczkowie coraz poważniejsi, a szybkie tempo pneumatycznych automatów perkusyjnych nigdy nie wychodzi do końca z mody na tym dziwnym świecie.

Jesień zatem. Jesień mam wrażenie wyraża polskość. Nie, żebym był entuzjastą czystości języka i smutniał na dźwięk przekleństw, ale kiedy idę przez te dramaty kropel spluwających w twarz, gdy brnę przez te wiatry ogony kulące i kiedy spontanicznie wyrywa mi się z ust soczyste kurwa, wiem, kim jestem, wiem, gdzie jestem i przede wszystkim czuję, że jestem. Ma to swoją niezaprzeczalną wartość. Ma ciężar.

W lecie, wiośnie, och, można się rozpłynąć. Automatyzmy i atawizmy, alkohole i kobiety, a jak nie, to chociaż upał. Nie sposób myśleć. Jesień zaś otrzeźwia. Nie sposób żyć zmysłowo, kiedy dwustopniowa wichura rucha nas przez nos i spuszcza nam się w oczy. Trzeba zacząć myśleć i sądzę nawet, że stąd wzięła się przewaga Europy nad Afryką. Pod mniej lub bardziej łagodnym słońcem prościej o bezmyślność. Pod deszczem i tak niskim niebem, ołowianym niebem przytłaczającym bliskością, rozpraszającym spokój obecnością nie sposób się zapomnieć. Tutaj po pierwsze trzeba myśleć naprzód. Budować domy, gdy się da. Gromadzić żywność, kiedy jest. Żeby nie umrzeć, kiedy łatwo. Żeby nie zdechnąć z pierwszym przymrozkiem.

Tu jednak bardziej też o innych myśli się o sobie. Jesień jest małomówna. Jest refleksyjna. Wsobna jest jesień. Jest jesień dobra. Dobra dla takich jak ja.

Leave a Reply

